Θεραπευτικές ιδιότητες στο σπαράγγι | e-gynaikes.gr

Θεραπευτικές ιδιότητες στο σπαράγγι

Δημοσιεύθηκε 09/03/2018

Το σπαράγγι ως τρόφιμο είναι προικισμένο με εξαιρετικές ιδιότητες. Έχει διαιτητικές και ιδιαίτερα διουρητικές ιδιότητες.

Είναι υδατώδες λαχανικό και όταν είναι φρεσκοκομμένο περιέχει 90-95% νερό.

Η σύνθεση του ποικίλει ανάλογα με το στάδιο συγκομιδής του. Τα σπαράγγια είναι πλούσια σε:
βιταμίνες του συμπλέγματος B, όπως φυλλικό οξύ , θειαμίνη (Β1), ριβοφλαβίνη (Β2), νιασίνη (Β3).
αντιοξειδωτικές ουσίες, όπως βιταμίνη C, βιταμίνη E, καροτένιο (προβιταμίνη της βιταμίνης Α) οι οποίες εξουδετερώνουν αποτελεσματικά τις ελεύθερες ρίζες και έχουν επίσης και ισχυρή αντικαρκινική δράση.
μέταλλα όπως φώσφορο, ασβέστιο, μαγνήσιο, χαμηλά σε νάτριο και περιέχουν αρκετό κάλιο.

Η θερμιδική αξία του προϊόντος θεωρείται χαμηλή και είναι 26 θερμίδες /100g σπαραγγιού.

Αντιφλεγμονώδης δράση:
Περιέχουν αρκετά αντιφλεγμονώδη συστατικά, όπως είναι οι σαπωνίνες, η φλαβονοειδής κερκετίνη και η ρουτίνη, που βοηθούν στην καταπολέμηση της αρθρίτιδας, του άσθματος και των αυτοάνοσων νοσημάτων.

Αντιοξειδωτική λειτουργία: Η γλουταθειόνη, που βρίσκεται σε αφθονία στα σπαράγγια, περιέχει τρία αμινοξέα (γλουταμικό οξύ, γλυκίνη και κυστεΐνη), που ο συνδυασμός τους αποτελεί έναν ισχυρό αντιοξειδωτικό σύμμαχο για το σώμα. Μαζί με τα αντιοξειδωτικά βιταμίνη C, βιταμίνη Α (β-καροτίνη), ψευδάργυρο, μαγγάνιο και σελήνιο, η γλουταθειόνη συμβάλλει στη «μάχη» εναντίον των ελεύθερων ριζών, που προκαλούν γήρανση και «κυτταρική σκουριά».

Κατά του γήρατος: Οι αντιγηραντικές ιδιότητες των σπαραγγιών, μπορούν να βοηθήσουν τον εγκέφαλο στην καταπολέμηση της γνωστικής εξασθένησης. Όπως και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα σπαράγγια περιέχουν το φολικό οξύ, το οποίο λειτουργεί με τη βιταμίνη Β12, που βρίσκεται στα ψάρια, τα πουλερικά, το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, συμβάλλοντας σημαντικά στην πρόληψη της νοητικής εξασθένισης.

Αντικαρκινικά: Είναι ένας ισχυρός σύμμαχος κατά του καρκίνου της ουροδόχου κύστης, του στήθους, του παχέος εντέρου, του πνεύμονα, του προστάτη, των ωοθηκών και αρκετών άλλων μορφών.

Καρδιακή υγεία: Το φολικό οξύ, μια βιταμίνη του συμπλέγματος Β, είναι απαραίτητο για ένα υγιές καρδιαγγειακό σύστημα και βρίσκεται σε αφθονία στα σπαράγγια (ένα φλιτζάνι περιέχει το 66% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης φολικού οξέος).

Για υγιή μωρά: Το φολικό οξύ είναι επίσης απαραίτητο για τη σωστή κυτταρική διαίρεση. Οι υγιείς μερίδες του σπαραγγιού μπορούν να εμποδίσουν την ανεπάρκεια σε φολικό οξύ, το οποίο έχει συνδεθεί με γενετικές ανωμαλίες, όπως η δισχιδής ράχη (ένα εκ γενετής ελάττωμα κατά το οποίο, ο νωτιαίος μυελός εκτίθεται μέσα από ένα κενό στην σπονδυλική στήλη).

Διουρητική δράση: Το αμινοξύ ασπαραγίνη, που περιέχουν τα σπαράγγια, είναι ένα αποτελεσματικό διουρητικό και έχει ιστορικά χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία οιδημάτων, αρθρίτιδας, ρευματισμών και παθήσεων, που σχετίζονται με την κατακράτηση υγρών.

Η υψηλή περιεκτικότητά τους σε ασπαραγίνη, λειτουργεί ως φυσικό διουρητικό και αυξάνει την διούρηση, όχι μόνο απελευθερώνοντας τα υγρά αλλά και απαλλάσσοντας τον οργανισμό από τα περίσσεια άλατα.

Δίαιτα και πέψη: Η ινουλίνη είναι ένας υδατάνθρακας στα σπαράγγια, ο οποίος ενθαρρύνει την ανάπτυξη των γαλακτοβακίλλων, οι οποίοι με τη σειρά τους ενισχύουν την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, μειώνουν τον κίνδυνο αλλεργιών και καρκίνου του παχέος εντέρου, καθώς επίσης συμβάλλουν στην πρόληψη των εχθρικών βακτηριδίων στον εντερικό σωλήνα. Επιπλέον, ένα φλιτζάνι σπαράγγια περιέχει πάνω από 11% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης των διαιτητικών ινών και περίπου το 10% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης της πρωτεΐνης.

Οι φυτικές ίνες και πρωτεΐνες του σπαραγγιού σταθεροποιούν την πέψη, μειώνουν το αίσθημα για την υπερκατανάλωση τροφής, διατηρούν χαμηλά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και αποτρέπουν τη δυσκοιλιότητα.

Βιταμίνη K: Τα σπαράγγια είναι μία μοναδική πηγή βιταμίνης Κ, η οποία είναι απαραίτητη για τη σύνθεση της οστεοκαλσίνης, μια πρωτεΐνης που ενισχύει τη σύνθεση των οστών. Επιπλέον, η βιταμίνη Κ αποτρέπει τη συσσώρευση ασβεστίου στον ιστό, που μπορεί να οδηγήσει σε αθηροσκλήρυνση, καρδιαγγειακή νόσο και εγκεφαλικό επεισόδιο.

Βιταμίνη C: Τα σπαράγγια περιέχουν αρκετή δόση της ισχυρής αντιοξειδωτικής βιταμίνης C, ενώ τα οφέλη για την υγεία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, τη μείωση της αρτηριακής πίεσης, ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα και την αντίσταση κατά των οφθαλμολογικών παθήσεων που σχετίζονται με την ηλικία, όπως ο καταρράκτης και η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας.

iator.gr