Διατροφή και πνευματική απόδοση | e-gynaikes.gr

Διατροφή και πνευματική απόδοση

Δημοσιεύθηκε 09/10/2015

Πρωινό
Αναμφίβολα ο οργανισμός για να λειτουργήσει χρειάζεται καύσιμα. Αυτά τα παίρνει από την τροφή του. Ιδιαίτερα δε στην αρχή της ημέρας που οι απαιτήσεις του σχολείου τόσο οι σωματικές όσο & οι πνευματικές είναι αυξημένες. Τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό φαίνονται λιγότερο νωθρά & παθητικά στις διάφορες εκδηλώσεις του σχολείου, ενώ μελέτες δείχνουν πως η δυνατότητα επίλυσης προβλημάτων βελτιώνεται με την λήψη τροφής το πρωί, καθώς & η ικανότητα αυτοσυγκέντρωσης.
Πολλοί ερευνητές διατείνονται πως ένα σωστό πρωινό μπορεί να επιδράσει θετικά στο δείκτη ευφυίας των μαθητών, ιδιαίτερα δε αυτών που είναι χαμηλός. Χωρίς να υπάρχει ακριβής εξήγηση φαίνεται πώς τα υψηλά ποσοστά βιταμινών & ιχνοστοιχείων που προσλαμβάνονται με το πρωινό ενέχονται στις βελτιωμένες πνευματικές λειτουργίες.
Παράλληλα με τις επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο & η γενικότερη διατροφική εικόνα επηρεάζεται θετικά. Οι μαθητές που δεν τρώνε πρωινό στο σπίτι τους καταναλώνουν περισσότερα σνακ στη διάρκεια της ημέρας, ουσιαστικά δηλαδή περισσότερα κορεσμένα λίπη. Οι κακές διατροφικές συνήθειες της σχολικής ηλικίας είναι συνήθη αίτια της παιδικής παχυσαρκίας με όλα τα συνεπακόλουθα αυτής.

Ισορροπημένα γεύματα
Γνωρίζουμε ότι το κύριο καύσιμο του εγκεφάλου είναι η γλυκόζη που την προμηθεύεται από το αίμα. Γίνεται φανερό πως έλλειψη γλυκόζης αναγκάζει τον εγκέφαλο να αλλάξει την προτεραιότητα του σε καύσιμη ύλη (κετονοσώματα) και να μειώσει τη δραστηριότητά του. Ο ρόλος λοιπόν της διατροφής στη διατήρηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα σταθερά είναι καθοριστικός και αυτό κυρίως επιτυγχάνεται με τα ισορροπημένα γεύματα. Το πρωινό όπως προαναφέρθηκε όχι μόνο δεν πρέπει α παραλείπεται, αλλά και να μας προσφέρει την απαραίτητη ενεργειακή κάλυψη.

Το δεκατιανό και το απογευματινό είναι δύο γεύματα που σε αυτή την κατάσταση αποκτούν μια αξιοπρόσεκτη επικαιρότητα. Ο οργανισμός μας μετά από 2-3 ώρες έχει εξαντλήσει τη γλυκόζη που έχει πάρει μετά από ένα κύριο γεύμα και αρχίζει να ενεργοποιεί τις αποθήκες του (γλυκογόνο) και άλλους μεταβολικούς δρόμους(γλυκονεογένεση) προκειμένου να διατηρήσει τα ζωτικής σημασίας επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Το δεκατιανό και το απογευματινό βγάζουν τον οργανισμό μας από τη δύσκολη αυτή θέση προσφέροντάς του το κατάλληλο υλικό (γλυκόζη) την κατάλληλη ώρα (3 περίπου ώρες μετά από κύριο γεύμα). Φρούτα, χυμοί, γιαούρτι με φρούτο, ένα απλό τοστ ή 1 κομμάτι σπιτική πίτα αποτελούν ενδεδειγμένες λύσεις.

Το μεσημεριανό και το βραδινό αποτελούν τα δύο κυριότερα θερμιδικά γεύματα προσφέροντας το 50-60% των ημερησίων θερμίδων μας. Τα γεύματα αυτά θα πρέπει να έχουν και αυτά την εσωτερική τους ισορροπία δηλαδή να περιλαμβάνουν κυρίως ισοδύναμα δημητριακών (ψωμί, ρύζι, μακαρόνια, πατάτες κα), λιγότερα ισοδύναμα πρωτείνης (κρέας, κοτόπουλο ,ψάρι κ.α.) -ας μην ξεχνάμε ότι η αναλογία θερμίδων υδατανθράκων-πρωτεϊνών στο διαιτολόγιο θα πρέπει να είναι 4 προς 1-, άφθονη σαλάτα και ελεγχόμενο ελαιόλαδο. Δεν θα πρέπει δηλ να τρώμε κοτόπουλο με πατάτες, θα πρέπει να τρώμε πατάτες με κοτόπουλο γιατί οι υδατάνθρακες(πατάτες) είναι αυτοί που χρειάζονται πρωτίστως από τον οργανισμό μας.

Ένα από τα συχνότερα προβλήματα του σημερινού τρόπου ζωής που θα πρέπει να αποφεύγεται ιδιαιτέρως αυτή την περίοδο είναι να παραλείπουμε γεύματα και να τρώμε μία φορά τη μέρα. Ένα βαρύ γεύμα μας φορτώνει με θερμίδες που δεν μπορούν να καούν άμεσα και κυρίως αποθηκεύονται ως λίπος (λιπογένεση) και δευτερεύοντος αποβάλλονται με τη μορφή θερμότητας(τροφική θερμογένεση). Τόσο η διαδικασία της λιπογένεσης, όσο και της θερμογένεσης δυσχεραίνουν την ομαλή λειτουργία του οργανισμού και τον "αποπροσανατολίζουν" από τον στόχο του (πνευματική συγκέντρωση).

Αποφύγετε τα junk foods και το οινόπνευμα
Οι τροφές αυτές είναι πλούσιες σε κορεσμένα λίπη (τηγανητά, σάλτσες κ.α.), επιβαρύνουν τον οργανισμό μας και μειώνουν την ικανότητα πνευματικής απόδοσης. Επίσης ευθύνονται σε μεγάλο ποσοστό για την αύξηση του βάρους που παρατηρείται σε αυτή την περίοδο. Το αλκοόλ με τη σειρά του παρεμβάλλεται στον μεταβολισμό των θρεπτικών συστατικών του εγκεφάλου. Επίσης η αιθανόλη αποτελεί συστατικό προτεραιότητας όσον αφορά τον μεταβολισμό του, κάτι που σημαίνει πως το σώμα μας πρέπει πρώτα να κάψει την αιθανόλη και μετά τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά. Τέλος και η απομάκρυνση του από τον οργανισμό είναι μια διαδικασία που επιδρά στην πνευματική μας απόδοση.

Φρούτα και χυμούς
Αποτελούν την ιδανικότερη λύση των ενδιάμεσων γευμάτων. Προσφέρουν άμεσο καύσιμο(γλυκόζη), είναι κύρια πηγή βιταμινών και ιχνοστοιχείων καθώς και αντιοξειδωτικών μη θρεπτικών συστατικών (ισοφλαβόνες, κατεχίνες, ινδόλες κα)

Σοκολάτα
Έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση σοκολάτας αυξάνει την παραγωγή ενδορφινών, δηλαδή των ουσιών που μας φτιάχνουν τη διάθεση, γι αυτό και χαρακτηρίζεται ως απαραίτητο τρόφιμο σε αυτή την περίοδο(ειδικότερα από αυτούς που χαρακτηρίζονται από το "σύνδρομο του εθισμού στη σοκολάτα". Επίσης η σοκολάτα περιέχει Mg, φαινυλεθυλαμίνη και καφείνη συστατικά που σχετίζονται με την τόνωση και τη βελτίωση της διάθεσης. Προσοχή όμως γιατί η σοκολάτα έχει θερμίδες και όταν καταναλώνεται αλόγιστα παχαίνει. Ένα μικρό κομμάτι σοκολάτα υγείας που είναι πλούσιο σε κακαόμαζα (και συνεπώς και στα ωφέλιμα συστατικά της σοκολάτας) αποτελεί την ιδανικότερη λύση.

Πηγή : www.iatronet.gr