Η ψυχολογία της γυναίκας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης | e-gynaikes.gr

Η ψυχολογία της γυναίκας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Δημοσιεύθηκε 15/8/2015

Αν και η εγκυμοσύνη είναι συχνά μεγάλη χαρά, στην πραγματικότητα δεν είναι για όλες τις γυναίκες. Μία τουλάχιστον στις δέκα έγκυες γυναίκες υποφέρει από κρίσεις κατάθλιψης.

Κατάθλιψη ή άγχος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Εδώ και χρόνια, ειδικοί πίστευαν εσφαλμένα ότι οι ορμόνες που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης προστατεύουν από την κατάθλιψη, αφήνοντάς τες περισσότερο ευάλωτες σε κατάθλιψη μόνον αφού είχε γεννηθεί το μωρό όπου τα επίπεδα ορμονών πέφτουν απότομα. Τώρα, πιστεύουν ότι η ταχεία αύξηση στα επίπεδα ορμονών στην αρχή της εγκυμοσύνης μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη.

Ορμονικές αλλαγές μπορεί επίσης να σας κάνουν να αισθάνεστε μεγαλύτερη ανησυχία από τα συνηθισμένα επίπεδα. Ανησυχία είναι μια άλλη κατάσταση όπου μπορεί και πρέπει να αντιμετωπίσετε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Η κατάθλιψη και το άγχος μπορεί να μη διαγνωσθούν αμέσως επειδή οι γυναίκες κρύβουν συχνά τα συναισθήματά τους, και μπορεί να το αποδώσουν σε προσωρινή μελαγχολία που συχνά συνοδεύει την εγκυμοσύνη. Συνεπώς, θα πρέπει να μιλήσετε στον ιατρό σας για το πώς αισθάνεστε γιατί η συναισθηματική υγεία είναι εξίσου σημαντική με τη σωματική υγεία και μπορεί να την επηρεάσει στο μέγιστο βαθμό.

Έρευνες έχουν δείξει, παραδείγματος χάρη, ότι η κατάθλιψη και το άγχος μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο για πρόωρο τοκετό και να μειώσουν την ικανότητά σας για τη φροντίδα του εαυτού σας και του αναπτυσσόμενου μωρού σας.

Συμπτώματα της κατάθλιψης

Ορισμένα από τα συμπτώματα, όπως η κούραση ή η αϋπνία, είναι συνηθισμένα στις υγιείς γυναίκες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Αλλά όταν αυτά τα συμπτώματα συνυπάρχουν με το αίσθημα της θλίψης ή απελπισίας ή γενικότερα με την ανυπαρξία ικανότητάς σας να ‘λειτουργήσετε’, τότε είναι πολύ πιο πιθανό αυτό που σας συμβαίνει να είναι κατάθλιψη.

Εάν αντιμετωπίζετε τρία ή περισσότερα από τα ακόλουθα συμπτώματα για περισσότερο από δύο εβδομάδες, καλέστε το γιατρό σας αμέσως και μιλήστε μαζί του για το αν θα πρέπει να σας παραπέμψει σε ψυχοθεραπευτή.

• Αίσθημα ότι τίποτα δεν σας ικανοποιεί
• Αίσθηση "κενού" για το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας
• Δυσκολία συγκέντρωσης
• Ακραία ευερεθιστότητα ή ταραχή ή ακραία ευσιγκινησία
• Αϋπνία ή υπνηλία καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας
• Ακραία ή ατελείωτη κόπωση
• Βουλιμία ή ανορεξία
• Αισθήματα ενοχής ή απελπισίας

Τέλος, όταν οι κύκλοι της κατάθλιψης εναλλάσσονται με περιόδους ένα ασυνήθιστα καλής διάθεσης συμπεριλαμβανομένης της αυξημένης δραστηριότητας, μειωμένης διάθεσης για ύπνο ή φαγητό, ακατάλληλη κοινωνική συμπεριφορά ή κακή κρίση - είναι σημάδια μιας σοβαρής κατάστασης που ονομάζεται Διπολική διαταραχή, η οποία απαιτεί άμεση προσοχή.

Πώς μπορεί να γίνει πρόληψη κατάθλιψης και άγχους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Η κατάθλιψη και άγχος είναι βιοχημικές συνθήκες, οπότε ενδέχεται να μην μπορέσετε να τα αποφύγετε εντελώς αν υπάρχει κάποια προδιάθεση σε αυτά. Όμως, προσέχοντας τη συναισθηματική κατάσταση του εαυτού σας μπορεί να σας βοηθήσει να απαλύνετε τα συμπτώματα και να διατηρήσετε το ηθικό σας σε υψηλά επίπεδα.

• Ιεραρχείστε αυτά που έχετε να κάνετε. Αντισταθείτε στην παρόρμηση να κάνετε όσες περισσότερες υποχρεώσεις μπορείτε πριν έρθει το μωρό. Ίσως νομίζετε ότι πρέπει να κάνετε εγγραφή στο νηπιαγωγείο, να καθαρίσετε το σπίτι, ή γενικότερα να λειτουργείτε με τον ίδιο τρόπο όπως και πριν την άδεια μητρότητας αφήσετε. Βάλτε τον εαυτό σας σε πρώτη προτεραιότητα γιατί δεν θα έχετε πολύ χρόνο για τον εαυτό σας αφού γεννηθεί το μωρό. Διαβάστε ένα βιβλίο, πάρετε πρωινό στο κρεβάτι ή κάνετε μια ωραία βόλτα όπου σας ευχαριστεί. Επιλέξτε γενικότερα να κάνετε πράγματα που σας ευχαριστούν. Η φροντίδα του εαυτού σας είναι σημαντική γιατί έτσι εν μέρει προσέχετε και το μωρό σας.

• Καλή σχέση με το σύντροφό σας. Βεβαιωθείτε ότι διαθέτετε αρκετό χρόνο με το σύντροφό σας και κάνετε ότι μπορείτε για την ενίσχυση αυτής της σχέσης έτσι ώστε όταν έρθει το μωρό, να έχετε ισχυρό υπόβαθρο.

• Συζητήστε. Επικοινωνήστε τους φόβους και ανησυχίες σας για το μέλλον σας στην οικογένειά σας ή στους φίλους σας

• Διαχείριση του άγχους. Μην αφήσετε την απογοήτευση και το άγχος να σας κυριεύσει. Βρείτε τρόπους να αυτοκυριαρχηθείτε, κάνοντας κάποια άσκηση, τρώγοντας καλά και κοιμάστε αρκετές ώρες.

Επιλόχεια κατάθλιψη

Περίπου το ήμισυ των γυναικών που πάσχουν από κατάθλιψη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αναπτύσσουν επιλόχεια κατάθλιψη, αλλά αν καταφέρετε να την αντιμετωπίσετε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να μειώσετε τις πιθανότητες να σας συμβεί. Παρακάτω είναι μερικές οδηγίες που μπορείτε να ακολουθήσετε:

• Συνηθίστε από τώρα να φροντίζετε τον εαυτό σας έτσι ώστε να γίνει μέρος της καθημερινότητας σας. Σχεδιάστε από τώρα πλάνο της καθημερινότητάς σας έτσι ώστε να έχετε ελεύθερο χρόνο ξεκούρασης όταν το μωρό έρθει.
• Συζητήστε με το σύντροφό σας σχετικά με τον καταμερισμό των οικιακών ευθυνών και φροντίδα του μωρού.
• Ζητήστε βοήθεια από φίλους, μέλη της οικογένειας, σας, παιδίατρο, μαία έτσι ώστε να έχετε εξασφαλίσει ένα δίκτυο υποστήριξης όταν έρθει το μωρό.

Πηγή : www.reamaternity.gr