Η κατάθλιψη των εορτών | e-gynaikes.gr

Η κατάθλιψη των εορτών

Δημοσιεύθηκε 26/12/2015

Η κατάθλιψη και το άγχος των εορτών είναι είναι συνηθισμένο και συχνό φαινόμενο. Τα προβλήματα ξεκινούν όταν έχουμε υψηλές προσδοκίες να είμαστε χαρούμενοι και να περάσουμε καλά στις γιορτές. Επίσης αν συνυπάρχουν αρνητικά στοιχεία αυτή τη περίοδο στη ζωή μας, η κατάσταση επιβαρύνεται. Συνήθως συγκρίνουμε τα συναισθήματά μας με ότι υποτίθεται ότι πρέπει να αισθανόμαστε, στη συνέχεια κρίνουμε ότι δεν έχουμε ό,τι θα έπρεπε και απογοητευόμαστε.

Σύμφωνα με τις έρευνες οι ηλικιωμένοι είναι πιο επιρρεπείς στη κατάθλιψη των εορτών και οι γυναίκες περισσότερο από τους άντρες. Συχνά αναφέρεται ότι άτομα με κατάθλιψη δεν ακολουθούν τα έθιμα (στόλισμα σπιτιού, ψώνια, δώρα). Ενώ άτομα που δεν θεωρούν ότι έχουν κατάθλιψη μπορεί να καταναλώνουν υπερβολικές ποσότητες αλκοόλ, υπερβολικές ποσότητες φαγητού να εμφανίζουν πονοκεφάλους και δυσκολία στον ύπνο.

Τα σημάδια της κατάθλιψης είναι τα αισθήματα θλίψης, αναξιότητας, ενοχής, συχνό κλάμα, απώλεια ενδιαφέροντος, κόπωση, δυσκολία συγκέντρωσης, ευερεθιστότητα, κοινωνική απόσυρση και αλλαγές στον ύπνο το βάρος και την όρεξη. Καταγράφονται παρακάτω οι σημαντικές αιτίες για την κατάθλιψη των εορτών και πως θα τις διαχειριστούμε:

Η συσσωρευμένη κούραση από μεγάλο διάστημα χωρίς διακοπές. Το άγχος των αγορών και του σχεδιασμού οικογενειακών γιορτών προκαλεί περισσότερη πίεση όταν είμαστε ήδη καταπονημένοι και κουρασμένοι. Όλοι οι άνθρωποι χρειάζονται ένα διάλειμμα από την καθημερινότητα. Ας δούμε τις γιορτές θετικά, σαν ευκαιρία να φορτίσουμε τις μπαταρίες κάνοντας κάτι διαφορετικό.

Οι αναμνήσεις μας. Ειδικά στις περιόδους εορτών πρέπει να προσπαθούμε να βλέπουμε με ρεαλισμό το παρελθόν μας χωρίς να κοιτάμε τη χειρότερη εκδοχή αλλά ούτε να προσπαθούμε να το εξιδανικεύουμε.

Ανεκπλήρωτες προσδοκίες. Αντί να εστιάζουμε την προσοχή μας σε αυτό που δεν έχουμε θα πρέπει να προσπαθούμε να νοιώθουμε ευγνωμοσύνη για ό,τι έχουμε. Με αφορμή τις γιορτές, ας κάνουμε μια λίστα με τις επιτυχίες μας τη χρονιά που μας πέρασε. Όσο μικρές και να είναι, να τις συζητήσουμε με τους φίλους και την οικογένεια μας. Απλά να απολαύσουμε το συναίσθημα της επιτυχίας και να τονώσουμε την αυτοπεποίθηση μας.

Η εμπορευματοποίηση και τα λανθασμένα πρότυπα διασκέδασης στις γιορτές. Προσοχή στις ψεύτικες εικόνες ευτυχίας που μας βομβαρδίζουν τα ΜΜΕ και οι διαφημίσεις. Όσο μπορούμε να αγνοήσουμε την κοινωνική και εμπορική πίεση των γιορτών και να ορίσουμε τι σημαίνουν οι γιορτές για εμάς.

Η ύπαρξη σοβαρών προβλημάτων. Οικογενειακά προβλήματα, προβλήματα υγείας, οικονομικά προβλήματα κτλ δεν πρέπει να τα αφήσουμε να μας απομονώσουν από το κλίμα των εορτών. Ας μοιραστούμε τα προβλήματα με τους φίλους μας και ας τους πούμε πως αισθανόμαστε. Όλοι οι άνθρωποι έχουν προβλήματα, όταν όμως τα μοιραζόμαστε, ο πόνος γίνεται πιο υποφερτός.

Υπερβολική προσπάθεια για να περάσουμε καλά. Ορίζουμε τα προσωπικά μας όρια και αποφασίζουμε πόσο θέλουμε να συμμετέχουμε σε δραστηριότητες και οικογενειακές γιορτές. Δεν υπάρχει σωστός τρόπος ναι να γιορτάσουμε τα Χριστούγεννα. Αν προσδιορίζουμε απο πριν τι θέλουμε να κάνουμε τότε δεν θα έχουμε χαμένες προσδοκίες για να περάσουμε καλά. Το πρόγραμμα ας το καθορίσει το ερώτημα τι είναι σημαντικό για μένα;

Απώλεια-πένθος. Ορισμένες απώλειες μπορεί να μην έχουν επιστροφή, αν δεν τις θρηνήσουμε δεν θα τις αποδεχτούμε. Είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί η διαδικασία πένθους, άρα είναι φυσιολογικό να απέχουμε από τις γιορτές σε περίπτωση πένθους.

Οικονομικές πιέσεις επιφέρουν ιδιαίτερο άγχος στις οικογένειες. Όταν δεν υπάρχουν αρκετά χρήματα έχουμε το φόβο ότι δεν θα ικανοποιήσουμε τις ανάγκες μας ο οποίος μας οδηγεί σε θλίψη και ενοχές και ντροπή. Ένας οικογενειακός προϋπολογισμός γιορτών ο οποίος θα τηρηθεί κατά γράμμα θα μας βοηθήσει να αποφύγουμε την υλιστική πλευρά των γιορτών. Μην προσπαθούμε να αποδείξουμε την αξία του εαυτού μας ή να αγοράσουμε την αγάπη των άλλων.

Αισθήματα μοναξιάς. Καλό θα είναι να προσπαθήσουμε να μην είμαστε μόνοι στις γιορτές, ακόμα και αν είμαστε σε μέρος που δεν έχουμε συγγενείς ή γνωστούς, υπάρχουν προγράμματα εθελοντικής προσφοράς. Η συμμετοχή σε αυτά τα προγράμματα μειώνει τα αισθήματα μοναξιάς και αυξάνει την αυτοεκτίμηση μας. Επίσης η παρακολούθηση δημοσιών εκδηλώσεων, θα ελαφρύνει τη διάθεση.

Εξωτερικοί παράγοντες όπως ο καιρός, η έλλειψη ηλίου, η πανσέληνος, η υγρασία κτλ. μπορεί να επιδράσουν σημαντικά στη διάθεση μας. Πρέπει πάντα να τα λαμβάνουμε υπόψη πριν επιτρέψουμε στη θλίψη να μας κυριεύσει.

Η έλλειψη άσκησης, μην αποφεύγουμε να γυμναζόμαστε στις γιορτές, η άσκηση βελτιώνει την υγεία μας αλλά και τη διάθεση μας. Ένας περίπατος είναι ιδανικός τρόπος άσκησης για τις μέρες των εορτών.

Πηγή : www.psychinfo.gr